Friday 25 September 2009

Contoh Kertas Kerja

Tajuk : Pameran Pendidikan Seni Visual dan Program Bengkel Pemantapan Seni

Visual STPM dan SPM Siri 1 Tahun 2009

Tema :

Anjuran : Jabatan Pendidikan Seni Visual

Tarikh : 18 hb Ogos 2009

Tempat : Jabatan Pendidikan Seni Visual

Kumpulan Sasaran : 39 orang (Pelajar), 20 orang (1P4B-PISMP) dan

9 orang (Pensyarah PSV).


OBJEKTIF :

1. Melatih guru-guru Pendidikan Seni Visual membudayakan aktiviti berpameran bagi pengukuhan serta pengisian kearah menghargai karya seni iaitu menempatkan hasil karya di tempat dan situasi yang sebenar agar individu luar dapat berkongsi pengalaman dengan pengkarya selari dengan kehendak sukatan PSV 3108 yang menuntut agar hasil karya dipamerkan dalam konsep galeri.

2. Membimbing dan melatih para pelajar berinteraksi sesama sendiri dan berkongsi pengalaman semasa menyediakan pameran dan mengendalikan bengkel.

3. Memberi latihan dan menyediakan pengalaman dalam aspek pengurusan galeri dan profesional.

4. Persediaan bagi melengkapkan lagi dalam pengisian mata pelajaran Membentuk dan Membuat Binaan dan Kraf Tradisional.

5. Mengadakan bengkel untuk melatih para-para pelajar SPM dan STPM tentang teknik dan kaedah Anyaman bagi menghargai Kraf Tradisional yang cukup terkenal di Malaysia.

6. Memberi pendedahan dan menambahkan pengetahuan dalam bidang kepimpinan dan tanggungjawab terhadap seni.

7. Menguji tahap kemahiran individu.

8. Mewujudkan semangat kekitaan di bawah nama Pendidikan Seni Visual.

RASIONAL :

1. Merapatkan jurang di antara IPGM dan sekolah-sekolah dalam aspek pencapaian, perlaksanaan aktiviti dan juga kerjasama.

2. Setiap individu didapati mempunyai keyakinan diri yang rendah apabila berada di dalam kelompok luar.

3. Program ini dilaksanakan dengan harapan dapat memupuk semangat kerjasama dan meningkatkan keyakinan individu atau pun kumpulan.

STRATEGI :

1. Bengkel dan Pameran (1 hari).

2. Guna ilmu serta pengalaman yang diperolehi dari bengkel dan lawatan.

3. Merancang serta menjalankan aktiviti lawatan berpameran.

4. Mewujudkan suasana pembelajaran secara lawatan dan berkesan.

PERANCANGAN AKTIVITI :

1. Input secara ilmiah yang berkaitan dengan keyakinan kendiri, nilai-nilai positif, tidakputus asa, mengasah bakat, berinteraksi, bertanggungjawab serta keinginan yang tinggi untuk mencapai kejayaan.

2. Input kesahsiaan yang menitikberatkan disiplin diri, pengawalan emosi, memberi perhatian dari aspek moral dan menghormati masa.

3. Input keagamaan melalui aktiviti santapan rohani yang terancang.

KUMPULAN SASARAN :

Bilangan pelajar sekolah : 39 orang pelajar (SMK. TUNKU PANGLIMA

BESAR, Kulim,Kedah)

Bilangan pelatih PISMP : 20 orang pelatih PISMP/1P4B

Bilangan Pensyarah : 9 orang pensyarah Jabatan PSV)

(Jumlah Sasaran adalah seramai 68 orang)

ANGGARAN KEWANGAN :

Keperluan dan peralatan = RM 50.00

Jamuan ringan = RM 2.00 x 1 (orang)

RM 2.00 x 68 orang = RM 136.00

Makan dan Minum tengahari : = RM 5.00 x 1 (orang)

= RM 5.00 x 68 orang = RM 340.00


Jumlah = RM 526.00

JAWATANKUASA INDUK PAMERAN JABATAN PENDIDIKAN SENI VISUAL

PENAUNG : PN. HJH. SAADIAH BINTI BANI

PENASIHAT : TN. HJ. HUSSEIN BIN MHD. YUSUFF

KETUA JABATAN : TN. HJ. JAAFAR BIN MAHMUD

PENSYARAH KANAN : TN. HJ. JUDIN BIN AHMAD

SETIAUSAHA : CIK NORHAYATI BINTI MUSA

BENDAHARI : EN. UTHAYA KUMARAN A/L KANDASAMY

PENYELARAS : EN. ZAKARIAH BIN ABD. GHANI

AJK : EN. MANSUR BIN ABDULLAH

PN. NORIDAH BINTI RAMLI

PN. CHIN SO FONG

EN. ANANTHAN A/L NAGU

JAWATANKUASA PENGELOLA PAMERAN DAN BENGKEL JABATAN PENDIDIKAN SENI VISUAL

PENGURUS PROJEK : TN. MOHD FAKHRURAZZIE BIN TN. HUSSIN

KURATOR PAMERAN : MOHAMAD HAFIZ BIN MOHD HAMZAH

MOHD SYAZWAN BIN MAHMUD

BENGKEL KRAF TRADISIONAL : SITI NUR HANIS BT. HAMIDAN

NORSYAHIDAH BT.MAHMOOD

BROSHER : NORSARINA BT. MOHD NOOR

WAN NOR AZILAH BT. WAN A. RAHMAN

SAMBUTAN : SITI SUHAILI BT. AB RAHMAN

NUR SARAH BT. ABDULLAH

MAKANAN : RAZNIZA BT. MOHAMMAD

NUR AMALINA BT. ADAM

NURUL AMALIA BT.MOHD SAAD

PERALATAN PAMERAN : MOHD LUKHMAN BIN HASHIM

MOHD SOLIHIN BIN SAFAR

PERSEMBAHAN DOKUMENTASI : MOHAMAD RIDZUAN BIN MOHD JAAFAR

JURUFOTO : ANIS ARINA BT. ZULKEFLY

PENGACARA MAJLIS : NURUL AYUNI BT. AZIZAN

PENDAFTARAN : NUR AFIFAH BT. SAUTI

NURUL SU’AIDAH BT. OTHMAN

PELAPOR : WAN ROHAYU BT. WAN SEMAIL

MAJLIS PENUTUPAN /

PENYAMPAIAN SIJIL : TN. MOHD FAKHRURAZZIE BIN TN. HUSSIN

JAWATANKUASA PENGELOLA PAMERAN DAN BENGKEL JABATAN PENDIDIKAN SENI VISUAL

PENGURUS PROJEK : TN. MOHD FAKHRURAZZIE BIN TN. HUSSIN

KURATOR PAMERAN : MOHAMAD HAFIZ BIN MOHD HAMZAH

MOHD SYAZWAN BIN MAHMUD

TN. MOHD FAKHRURAZZIE BIN TN. HUSSIN

BENGKEL KRAF TRADISIONAL : SITI NUR HANIS BT. HAMIDAN

NORSYAHIDAH BT.MAHMOOD

BROSHER : NORSARINA BT. MOHD NOOR

WAN NOR AZILAH BT. WAN A. RAHMAN

SAMBUTAN : SITI SUHAILI BT. AB RAHMAN

NUR SARAH BT. ABDULLAH

MAKANAN : RAZNIZA BT. MOHAMMAD

NUR AMALINA BT. ADAM

PERALATAN PAMERAN : MOHD LUKHMAN BIN HASHIM

MOHD SOLIHIN BIN SAFAR

PERSEMBAHAN DOKUMENTASI : MOHAMAD RIDZUAN BIN MOHD JAAFAR

JURUFOTO : ANIS ARINA BT. ZULKEFLY

PENGACARA MAJLIS : NURUL AYUNI BT. AZIZAN

PENDAFTARAN : NUR AFIFAH BT. SAUTI

NURUL SU’AIDAH BT. OTHMAN

PELAPOR : WAN ROHAYU BT. WAN SEMAIL

MAJLIS PENUTUPAN /

PENYAMPAIAN SIJIL : NURUL AMALIA BT.MOHD SAAD

JAWATANKUASA PENGELOLA PAMERAN DAN BENGKEL JABATAN PENDIDIKAN SENI VISUAL

Bil.

Jawatankuasa

Bidang Tugas

Tandakan

( )

1.

PENGURUS PROJEK

- Memastikan segala persiapan berjalan lancar

- Memastikan AJK melaksanakan tugas mengikut

bidang masing-masing

- Melihat aspek kekurangan serta kelemahan dalam

kerja berkumpulan serta memberi arahan secara

sistematik

- Mengambil berat terhadap masalah AJK serta

menyelesaikan masalah

- Memainkan peranan dalam mewujudkan satu team work’ yang baik serta aman

- Memastikan segala berjalan lancar mulai 16.08.09 hingga 18.08.09 dan selesai upacara serta kemaskini dewan

2.

KURATOR PAMERAN

- Menempah dewan untuk pameran mulai 16.08.09 hingga 18.08.09

- Memastikan rekabentuk pameran adalah menepati ciri-ciri dan kehendak situasi bentuk karya yang dipilih

- Memastikan kedudukan hasil karya sesuai dengan ruang yang terdapat di dalam dewan

- Menyediakan gimik pelancaran majlis perasmian

- Memastikan ruang untuk aktiviti berikut :

- Ruang pameran seperti gantungan, padestral, meja, kerusi, board

- Mengumpul bahan-bahan dan karya serta menyenarai kuantiti karya yang akan dipamerkan

- Ruang untuk tetamu mendengar taklimat serta upacara perasmian serta penutupan majlis ( 5 tempat duduk VIP dan 60 kerusi)

- Ruang untuk permainan seni (play station)

- Ruang untuk tetamu makan

- Menyediakan sticker untuk setiap karya yang dipamerkan serta menampal di sebelah kanan bawah karya

- Menyediakan platform untuk upacara perasmian dan mikrofon

- Menempah kain di unit ERT untuk alas (20 unit)

- Memberi penerangan terhadap bahan dan karya kepada

peserta sepanjang lawatan dijalankan

-

3.

BENGKEL KRAF TRADISIONAL

- Menyiapkan tempat dan lokasi yang sesuai dan ditentukan oleh Kurator

- Memilih kaedah untuk mengadakan sesi anyaman seperti bantuan LCD, demonstrasi

- Jika duduk di bawah pastikan sediakan tempat yang sesuai untuk mengalas tempat duduk

- Menyediakan bahan-bahan untuk aktiviti anyaman

- Melantik beberapa orang guru pelatih bagi menjayakan aktiviti mentor bersama pelajar SPM dan STPM (seramai 40 orang)

- Menyediakan kursus anyaman untuk para pelajar SPM dan STPM serta guru-guru yang terlibat

- Memastikan para peserta mendapat kemahiran yang

optimum dengan kursus yang diberi

4.

BROSHER

- Menyediakan broser khas untuk jemputan Pengarah dan Timbalan Pengarah pada 16 hb Ogos 2009,

- Menyediakan broser jemputan untuk Para Pensyarah PSV dan semua yang terlibat

- Membuat poster bersaiz A4 untuk menghebahkan kepada semua warga IPSAH

- Memilih lokasi yang sesuai untuk mempamerkan poster

- Mengiring pengarah/timbalan pengarah semasa masuk ke dewan

5.

SAMBUTAN

- Mengedarkan broser kepada para tetamu sebaik memasuki dewan

- Bersedia memberi penerangan kepada peserta-peserta serta semua yang hadir

- Menunggu di bahagian tertentu yang diuruskan oleh kurator agar dapat memberi penerangan terhadap karya yang dipamerkan

- Mengiring pengarah/timbalan pengarah semasa masuk ke dewan

6.

MAKANAN

- Menempah makanan untuk para tetamu VIP ( 10 orang) dan peserta ( 60 orang) - sarapan pagi (RM2.00) dan makan tengahari (RM5.00), budget untuk 70 orang.

- Menyediakan meja makan khas untuk tetamu VIP serta guru-guru

-Memastikan waktu rehat adalah tepat dengan waktu penyediaan makanan oleh pihak caterer

-Memastikan kebersihan tempat makanan, penyediaan tong sampah dan plastik

- Membawa para tetamu VIP dan peserta ke tempat jamuan mengikut jadual

7.

PERALATAN PAMERAN

- Menyediakan alatan seperti board dan (toolbox) untuk

pemasangan karya

- Menyediakan mikrofon untuk majlis perasmian

- Memasang karya-karya untuk dipamerkan

- Menyediakan beberapa pokok yang segar di bahagian

perasmian

-Menyediakan easel untuk karya catan terpilih

- Menyediakan setting untuk perasmian

- Bekerjasama dengan pihak kurator bagi melancarkan

aktiviti pengurusan pameran

8.

PERSEMBAHAN DOKUMENTASI

- - Mengendalikan tayangan intro bagi Jabatan

- Pendidikan Seni Visual selama 15 minit

- - Menyediakan Notebook dan LCD untuk tayangan

- pembukaan majlis

- - Menyediakan bahan-bahan dokumen yang telah siap

- untuk pelaporan

9.

JURUFOTO

- Menyediakan alatan rakaman untuk merakam segala

aktiviti yang berlansung pada hari tersebut

- Menyediakan kamera untuk mengambil gambar semasa

aktiviti

- Menyediakan bahan-bahan dokumen yang telah siap

untuk pelaporan

10.

PENGACARA MAJLIS

- Menyediakan skrip untuk mengacara majlis perasmian dan penutup

- Bertindak memberi arahan serta pengumuman sepanjang majlis berlangsung

- Memastikan format yang betul digunapakai dalam mengendalikan acara

- Menyediakan draf lebih awal dan mempraktikkan sebelum acara berlangsung

- Menjemput acara perasmian/penutupan

- Memaklumkan kepada wakil sekolah untuk memberi ucapan

- Menjemput wakil jabatan memberi ucapan

- Menjemput Pengarah/Timbalan Pengarah/KJ untuk merasmikan upacara perasmian/penutupan majlis

- Penyampaian sijil IPSAH kepada wakil peserta

11.

PENDAFTARAN

- Menempah fail di unit LDP (40 keping).

- Menempah sijil penyertaan untuk peserta (40 keping)

- Menempah pen IPSAH sebagai cenderamata kepada

para peserta

- Memohon peralatan di stor (isi borang di pejabat) dan mengambil

12.

PELAPOR

- - Menyediakan laporan bagi setiap sesi aktiviti

- - Menyiapkan laporan serta menyerahkan kepada

- Penyelaras untuk simpanan fail Jabatan PSV

- - Membantu tugas lain dalam menyediakan stesyen

- permainan

13.

MAJLIS PENUTUPAN/

PENYAMPAIAN SIJIL

- Menempah cenderamata sebagai tanda penghargaan

kepada perasmi (dua unit)

- Mengisi borang tempahan di stor (di pejabat)

- (Rujuk bahagian pendaftaran kerana tempahan boleh

dibuat sekali)

0 comments:

Post a Comment